четвер, 27 жовтня 2016 р.

Що таке ейдетика?

Чи помічали ви, з якою легкістю ваша дитина запам’ятовує фрази з мультфільмів, рекламних роликів, слова з пісень? А скільки зусиль їй треба докласти для того, щоб запам’ятати віршик, правило чи таблицю множення? До того ж, вивчений віршик дитина забуває через  тиждень – два, а улюблені фрази пам’ятає місяцями. У чому ж тут справа?
А справа в тому, що діти сприймають та запам’ятовують інформацію через світ образів. В першому випадку основою для запам’ятовування став яскравий образ, а в другому – нав’язана дорослим інформація. Перші 5-7 років права півкуля, відповідальна за уяву, розвивається у людини швидше за ліву, відповідальну за логічне та аналітичне мислення. Ось чому уява та яскраві образи такі важливі у житті ваших дошкільників.

А що ж у школі? Система сучасного навчання надмірно аналітична, вона намагається робити з дітей «маленьких дорослих». Батьки та вчителі прагнуть якомога більше інформації закласти в дитячі голови, адже треба встигати за розвитком сучасного інформаційного світу, і в дитинстві все засвоюється краще і таке інше. Дитина може втратити інтерес до навчання або постійно перевтомлюватись і через це бути неуважною, почуватися виснаженою. Як же уникнути такої неприємної для всіх ситуації? Це можна зробити, якщо у навчанні дитини спиратися на психологічні особливості сприйняття, властиві її віку. Саме цим вимогам відповідає навчання за допомогою ейдетики. Ось основне її правило:
Уява + позитивні емоції = секрет успішного навчання.
Отже, ейдетика – напрямок психології, освітня технологія, яка розвиває, вдосконалює память на основі образного мислення. «Eidos» в перекладі з грецької мови – яскравий образ. Звідси і назва одного з психічних процесів – ейдетизма. Ейдетизм – це різновид образної пам’яті, пов’язаний з умінням бачити предмет, який вже зник з поля зору. Особливо цей феномен властивий дітям.
Звернемось до теорії. Мозок людини складається з двох півкуль. Права – образна півкуля, ліва – словесна. Права – це емоції, ліва – розум. Мозок звик запамятовувати все таким, як є – в багатстві кольорів, звуків, запахів. Сприймаючи щось, він в правій півкулі утворює образ – модель, в лівій – відповідні слова. Сприйняття таким чином не стирається. Воно породжує геніальні вірші, книги, картини, відкриття. Це для нього є органічним і природним. Але з розвитком цивілізації ці зв’язки порушились. Девяносто процентів інформації ми отримуємо не в повному обсязі – голос диктора, текст книги, картинки телевізора, ін. В одній півкулі інформація закарбовується, в іншій – розпливчаста пляма. Так з’являється неконтрольоване забування, дефекти уваги, пробіли пам’яті.
Образна память штучно доповнює інформацію до повноцінного образу. Зумів уявити – значить пам’ятаєш. Навчання зводиться до розуміння. Уявив – вже знаєш. З’являється здібність відтворювати інформацію через будь-який проміжок часу, забувати довільно, займатися кількома справами відразу без втрати якості.
Відомий факт: інформація, приправлена позитивними емоціями, сприймається вдвічі швидше і тримається у пам’яті набагато довше! Доведено, що емоційно негативна інформація блокується підсвідомістю і пам’ять намагається до неї не повертатися. З позитивною – все навпаки. Ось чому, коли навчання супроводжується позитивними емоціями, його результати просто неймовірні.
До того ж, застосовуючи методи ейдетики, ми підключаємо інші відчуття: слухові, тактильні, рухові, нюхові і навіть смакові! Таким чином відбувається розвиток усіх видів пам’яті і, як наслідок, ефективність навчання покращується.
Дуже важливим у наш час є те, що розвинена уява допомагає у різних життєвих ситуаціях: ефективно відпочити, швидко вийти зі стресового стану, зняти пригнічений настрій і навіть поліпшити своє здоров’я. Адже значна кількість психологічних методів базується на спрямованому фантазуванні, візуалізаціях та різного роду уявленнях!

Уявлення важливіше за знання.

Альберт Енштейн