Образи «педагогічного сузір’я» слів
Ваша Жизнь Добром и Радостью будет полна,
если часто повторяются эти слова!
И не только весной, но всегда, в миг любой:
«Я вас всех люблю!»
Орис О. В.
Базуючись на знаннях образів буквиць можна навчити дітей знаходити правильне значення слів. А цей навик вважається базовим у системі будь-якої освіти. Саме розуміння смислу слів, уміння правильно користуватися силою слова дає змогу людині стати творцем власного життя, не загубитися у реаліях агресивного середовища сьогодення. Адже досить рідко почуєш з уст учителя такі слова: «Кожне слово – це абревіатура і щоб його зрозуміти, треба відкинути загальноприйняте значення і спробувати «відчути» образ почутого, об’єднавши образи кожної букви». Цей навик «розуміти» дуже потрібний у сучасному світі, де дуже багато слів втратили істинний смисл, а значення деяких слів навіть підмінили на протилежне.
Виступ Шалви Олександровича Амонашвілі та фільми Сергія Стрижака надихнули мене на пошуки справжнього «першого» значення слів. Пропоную деякі «образи» слів, які можна донести до дітей.
Образи слів
Ра → світло істини, вогонь творіння, первинна енергія
ВѢ+РА = відаю світло істини, сіяюча мудрість
РА+ДІСТЬ = дістати світло істини, або світла у досатку
У+РА = клич Душі єднатися зі світлом істини
У → зов Душі, заклик єднання, Ра → світло істини, вогонь творіння, первинна енергія
Г+РА = передавати світлу мудрість Душі, творити
Г → глаголити, передавати мудрість Душі, РА → світло істини, вогонь творіння, первинна енергія
А+У+РА = світло істини єдине з людиною
К+РА+С+А = образ світла істини створений Людиною на Землі
К → як у космосі, РА → світло істини, С → створення образа, А → образ Бога на Землі
РА+Й+ДУ+ГА = видно більше двох світлих шляхів
РА → світло істини, ДУ → два і більше, Г → рух, глаголити, передавати мудрість Душі
ПРАВѢ+Д+А = добрі діла Людини на Землі по заповідях Богів
ПРАВѢ → світ Богів, Д → добрі діла, А → образ Бога на Землі, Ѣ → зв’язок небес і землі
КУЛЬТ+У+РА = дотримання правил, які призивають світло
КУЛЬТ→ дотримання правил, У → клич єднання, РА → світло істини
СО + ВІСТЬ = відання істини разом з Богом
СО → сумісне з Богом, В → відати
ЛЮ+БО+ВѢ = Люди Богів відають
Ѣ → зв’язок Небес і Землі
О+Б+РА+ЗЪ або О+Б+Р+АЗЪ = Боже світло істини на Землі створене Людиною
СЛОВО = створеня людьми образа божої мудрості
С → створення образа, Л → люди, О → образ Бога, В → відати
ОСВІТА – від слова «світло».
У нас, – у вчителів і вихователів, – є священні слова, вони, – як Педагогічне Сузір’я, за яким можна звіряти повноту і напрямок думки та стверджувати творчу практику. Вони розширюють і вивищують нашу свідомість і закликають до подвижницької діяльності. До цього Сузір’я входять слова-поняття: Учитель, Учень, Школа, Виховання, Освіта, Урок, Дитина, Діти, Турбота, Духовність, Гуманність. У них зберігаються істини для нашого гуманного педагогічного мислення.
Але сталася біда: поспішило невігластво, воно витіснило зі святих слів духовну суть і заповнило їх своїм мізерним досвідом. Так ми отримали бездушний і бездуховний скелет педагогічної свідомості:
Учитель – особа, яка навчає; викладач, предметник.
Школа – навчально-виховний заклад.
Виховання – виростити, дати освіту, навчити правил поведінки.
Освіта – навчання, просвіта.
Урок – основна форма навчання.
Гуманність – людяність в суспільній діяльності; гуманний – людяний, чуйний, культурний тощо.
Такий зміст понять може обслуговувати тільки авторитарне педагогічне мислення.
Вимір духовності допомагає нам осягнути і повернути цим та іншим поняттям їхній сокровенний зміст, внаслідок чого перед нами відкриваються прекрасні горизонти гуманної педагогічної свідомості.
Учитель – душа, яка носить і дарує Світло.
Учень – душа, яка шукає (прагне) Світла.
Їхня зустріч народжує Урок (педагогічний процес) – особливу смугу спільного піднесеного життя, в якому людина-учень росте і наповнюється Світлом від Учителя, надихається і далі спрямовується для розповсюдження у світі своїх дарів духу.
Виховання, як повідомляє саме слово (рос. воспитание), – це живлення (рос. питание) духовної вісі людини, яка росте, а живиться вона духовною їжею – óбразами.
Освіта (рос. образование) це є таїнство розкриття Божого Образу в людині. Образ Бога проявляється в людині через потоки піднесених образів краси, любові, доброти, знань. Джерелом потоків цих образів є Учитель, Вихователь.
Школа (від лат. scalae) східці для сходження душі та духовності людини. Східці ці знаходяться в Учителі, Вихователі, він і є Школою.
Дитина (рос. ребенок) – відроджене нове буття.
Діти – народ, що діє в істині.
Турбота (рос. забота) розуміється як слідування за божественною таємницею.
Гуманна педагогіка розглядає в якості своїх категорій поняття: Любов, Віра, Надія, Радість, Успіх, Співробітництво, Одухотворення, Натхнення та ін.
Робота з образами має величезний розвивальний потенціал, оскільки вона, як і мистецтво, допомагає дитині ввійти у єдиний потік світової культури, відчути себе її відповідальним нащадком, зберігачем і творцем, залучитися до вищих та вічних цінностей людства. Особливо цінним у такій діяльності є те, що вона виникає в зоні безпосереднього чуттєвого контакту людини з навколишнім світом, а отже, допомагає пізнати та описати світ, представити його у всій повноті і різноманітності.
Щоб стати творцем власного життя, навчитися пізнавати навколишній світ, адаптуватися до непростих умов сьогодення, необхідно мати розвинені різносторонні здібності. Здатність до самостійного творчого життя формується поступово і ґрунтується на розкритті потенціалу дитини, її саморозвитку. З цією метою необхідно створити оптимальні умови для духовного розвитку дітей ще в початковій школі, розкривати всю багатогранність і цілісність Всесвіту, вчити критично працювати з інформацією і – головне – вчити образно сприймати світ.
На світі існує невидима сила. Вона є водночас зброєю та лікарем. Вона здатна змінювати світ та зцілювати душі. Ця сила є словом. Є навіть приказка: “слово — вершина людського”. Я з нею цілком згодна. Слово — одне з найвищих і найпотаємніших скарбів людства! Це образ, спогад. Що несе у собі позитивний чи негативний заряд енергії, і тому здійснює на нас величезний потужний вплив. Вважаю, що дітям цей закон Всесвіту потрібно розкрити обов’язково ще у початковій школі.