Чи помічали ви, з якою легкістю ваша дитина запам’ятовує фрази з мультфільмів,
рекламних роликів, слова з пісень? А скільки зусиль їй треба докласти для того,
щоб запам’ятати віршик, правило чи таблицю множення? До того ж, вивчений віршик
дитина забуває через тиждень – два, а
улюблені фрази пам’ятає місяцями. У чому ж тут справа?
А справа в тому, що діти сприймають та запам’ятовують інформацію через
світ образів. В першому випадку основою для запам’ятовування став яскравий
образ, а в другому – нав’язана дорослим інформація. Перші 5-7 років права півкуля,
відповідальна за уяву, розвивається у людини швидше за ліву, відповідальну за
логічне та аналітичне мислення. Ось чому уява та яскраві образи такі важливі у
житті ваших дошкільників.
А що ж у школі? Система сучасного навчання надмірно аналітична, вона
намагається робити з дітей «маленьких дорослих». Батьки та вчителі прагнуть
якомога більше інформації закласти в дитячі голови, адже треба встигати за
розвитком сучасного інформаційного світу, і в дитинстві все засвоюється краще і
таке інше. Дитина може втратити інтерес до навчання або постійно
перевтомлюватись і через це бути неуважною, почуватися виснаженою. Як же
уникнути такої неприємної для всіх ситуації? Це можна зробити, якщо у навчанні
дитини спиратися на психологічні особливості сприйняття, властиві її віку. Саме
цим вимогам відповідає навчання за допомогою ейдетики. Ось основне її правило:
Уява +
позитивні емоції = секрет успішного навчання.
Отже, ейдетика – напрямок психології, освітня технологія,
яка розвиває, вдосконалює пам’ять на основі образного мислення. «Eidos» в перекладі з грецької
мови – яскравий образ. Звідси і назва одного з психічних процесів – ейдетизма. Ейдетизм
– це різновид образної пам’яті, пов’язаний з умінням бачити предмет, який вже
зник з поля зору. Особливо цей феномен властивий дітям.
Звернемось до теорії. Мозок людини складається з двох півкуль. Права –
образна півкуля, ліва – словесна. Права – це емоції, ліва – розум. Мозок звик запам’ятовувати все таким, як є – в багатстві кольорів,
звуків, запахів. Сприймаючи щось, він в правій півкулі утворює образ – модель,
в лівій – відповідні слова. Сприйняття таким чином не стирається. Воно породжує
геніальні вірші, книги, картини, відкриття. Це для нього є органічним і
природним. Але з розвитком цивілізації ці зв’язки порушились. Дев’яносто процентів інформації ми отримуємо не в
повному обсязі – голос диктора, текст книги, картинки телевізора, ін. В одній півкулі
інформація закарбовується, в іншій – розпливчаста пляма. Так з’являється неконтрольоване
забування, дефекти уваги, пробіли пам’яті.
Образна пам’ять
штучно доповнює інформацію до повноцінного образу. Зумів уявити – значить
пам’ятаєш. Навчання зводиться до розуміння. Уявив – вже знаєш. З’являється здібність
відтворювати інформацію через будь-який проміжок часу, забувати довільно, займатися
кількома справами відразу без втрати якості.
Відомий факт: інформація, приправлена
позитивними емоціями, сприймається вдвічі швидше і тримається у пам’яті
набагато довше! Доведено, що емоційно негативна інформація блокується
підсвідомістю і пам’ять намагається до неї не повертатися. З позитивною – все
навпаки. Ось чому, коли навчання супроводжується позитивними емоціями, його
результати просто неймовірні.
До того ж, застосовуючи методи ейдетики, ми
підключаємо інші відчуття: слухові, тактильні, рухові, нюхові і навіть смакові!
Таким чином відбувається розвиток усіх видів пам’яті і, як наслідок,
ефективність навчання покращується.
Дуже важливим у наш час є те, що розвинена
уява допомагає у різних життєвих ситуаціях: ефективно відпочити, швидко вийти
зі стресового стану, зняти пригнічений настрій і навіть поліпшити своє
здоров’я. Адже значна кількість психологічних методів базується на спрямованому
фантазуванні, візуалізаціях та різного роду уявленнях!
Уявлення
важливіше за знання.
Альберт
Енштейн